en / nl / sk / be

Prečo by sme sa mali inšpirovať holandskou kultúrou?

Mnohí z Vás sa určite hneď na začiatku tohto článku spýtate, prečo by som ja Slovák, nie Holanďan, mal hovoriť o tom, prečo je dobré to holandské a nie to slovenské 😊.

Začnem pekne od začiatku v roku 2008. Áno, bolo to dávno. Začal som pracovať vo firme Davinci ako operations manager. Začiatky boli komplikované, ale veľmi zaujímavé. Zaujímavosť sa prejavovala v tom, že všetko bolo pre mňa nové, nakoľko pred tým som sa venoval viac technickej oblasti v IT a vedeniu ľudí a v Davinci k tomu pribudol vývoj software a práca s IT-čkármi. Kto vie, vie si predstaviť, že tento svet je sám o sebe extrémne rýchly, čudný, tvorivý, fluktujúci a… Komplikovanosť sa prejavovala práve v spoznávaní holandskej kultúry. Bola pre mňa zo začiatku nepochopiteľná, čudná a neveril som, že to vôbec môže fungovať. Ako príklad zoberiem môj prijímací pohovor, musel som vycestovať hneď po Vianociach prvým ranným letom do Amsterdamu a prísť na pohovor do sídla našej firmy. Prišiel som ráno požutý, keďže prvý let bol pred siedmou a hneď na letisku ma čakalo prekvapenie. Nikto ma tam nečakal. Tak som začal volať kontaktnej osobe a hovorila, že veď je čas a je už na letisku, len parkuje – o pol hodinu sme sa stretli a šli do kancelárie, v ktorej sme si za celý deň zahrali niekoľko krát šípky, dali si spolu obed, vypili pivo a išiel som domov – prijali ma. Hmmm, tak takýto pohovor som ešte nezažil, ale začalo sa mi to páčiť a ľudský prístup holandskej kultúry bol jasný.

Neskôr, keď som začal pracovať, som si všimol, že máme určité kultúrne rozdiely, ktoré sa občas nestretnú s pochopením z našej strany “Slovákov”. Bolo to tým, že priamy prístup k čomukoľvek bez akejkoľvek servítky nie každý, vrátane mňa, zvládal a často sme si zle vysvetľovali to, čo bolo medzi riadkami. Napríklad, keď prišiel niekto z Holandska na video konferenciu (áno to bolo to prvé čo sme kúpili), tak navrhol brilantný nápad, aký nový produkt chce spraviť. Všetko bolo fajn až na to, že rozprával viac o tom, čo prinesie pre klientov a menej o tom, ako to má fungovať. Nakoľko som sedel v miestnosti s IT-čkármi, tak tí len pozerali, nič nepovedali a všetko odkývali. Potom neskôr medzi nimi začala debata čo s tým a ako budeme postupovať. Nakoniec to dopadlo tak, že sme spísali požiadavky a nikdy nedostali odpoveď. Po nejakej dobe prišiel niekto z Holandska a pýtal sa , kedy bude demo nového projektu a tu nastalo prekvapenie sprevádzané zdesením, keďže sme nedostali odpovede. Tu sme dostali prvú lekciu, treba sa naučiť počúvať a pýtať sa nositeľa myšlienky a snažiť sa z neho dostať maximum. Do konca týždňa sme mali prototyp a nakoniec sa z toho vyvinul skvelý produkt.

Aby sa niečo podobné neopakovalo, zaviedli sme „Dutch/Slowaks“ lesson, ktorú prezentujeme viac krát ročne hlavne novým ľuďom. Túto prezentáciu nám pomohol vytvoriť Holanďan žijúci viac ako 20 rokov na Slovensku a jej cieľom je ukázať na rôzne oblasti a vysvetliť, prečo tá ktorá strana reaguje ako reaguje. Pomáha nám to veľmi pochopiť a zrýchliť learning proces na začiatku vstupu do Davinci.

Časom začali prichádzať ďalšie prepojenia medzi našimi firemnými kultúrami. Zaviedli sme vo firme mnoho benefitov, ktoré boli inšpirované holandskou kultúrou, ako napríklad kvety pre manželky zamestnancov v dňoch narodenín a mnoho ďalších.
Najviac nás posunul vpred spôsob vedenia ľudí. Od začiatku, keďže sme boli maličká firma, sme zaviedli režim “one to one”, kde sme každý mesiac sedeli s každým zamestnancom a riešili sme bežné pracovné ale aj osobné veci. Toto časom nebolo už možné kvôli veľkosti a začali sme budovať HR, ktoré čiastočne túto rolu prebralo.

Čo však ostalo je silné prepojenie medzi jednotlivcami krížom cez celú spoločnosť tak na projektovej, ako aj na osobnej úrovni. Každý jednotlivec môže kedykoľvek osloviť kohokoľvek bez ohľadu na rolu, pozíciu či krajinu, z ktorej pracuje. Toto funguje skvele, v začiatkoch sme nevedeli vystupovať tak priamo ako Holanďania, ale časom sa to zdokonalilo a teraz fungujeme na princípoch flat organizácie.

Každý z nás sa venuje určitej oblasti a organizačná štruktúra je veľmi jednoduchá, skladá sa z dvoch vrstiev a to prevádzka a management a všetci ostatní. Hlavnou úlohou prevádzky a managementu je poskytnúť prostredie a zázemie na dodávanie skvelých výsledkov. Týmto pádom je zabezpečené, že všetci vedia veľmi efektívne a rýchlo dosiahnuť riešenie svojho problému, alebo otázky. Dalo by sa dokonca povedať, že zamestnanci sú klientami nášho managementu. Pre nás je najdôležitejší v riadení ľudský kapitál a osobno nad korporátnom.

Projekty sa riadia tiež bez vážneho zapojenia manažmentu, alebo nejakého team leadera. Fungujeme na princípe najskúsenejšieho vývojára, ktorý v teame udáva tempo a pôsobí ako „vedúcko“, ktorý vie pomôcť s usmernením s akoukoľvek otázkou.

Z holandského prístupu sme ďalej aplikovali vizionárstvo s prepojením na realizáciu. Časom sme zistili, že Holanďania sú skvelí vo vymýšľaní nových riešení, ich prinášaní na trh, ako aj marketingu svojich myšlienok. Tu u nás sme sa vždy zameriavali na to, ako to spraviť a v tom sme zase dobrí my. Čiže naše zameranie je na dodanie produktu v čo najefektívnejšom a najkratšom čase s dodržaním očakávanej funkcionality a to s minimálnymi špecifikáciami, lebo pracujeme veľmi teamovo a agilne.

Práca na našich projektoch prebieha na každodennej synergii medzi jednotlivcami z rôznych krajín. Tak konzultanti v Holandsku a Belgicku, ako aj vývoj na Slovensku, majú denné ranné mítingy, kde si prejdeme, čo sa predošlý deň podarilo a kde potrebujeme ešte niečo vysvetliť a čo budeme robiť nasledujúci deň. Takto je zabezpečené, že sa nikto nedokáže flákať, jednoducho nemal by čo povedať už nasledujúci deň ráno a nenakódoval by žiadny kód. Tento prístup nám plne umožňuje sústrediť sa na rast firmy, stratégiu nášho podnikania ako aj našich klientov.

Vzťahy v rámci firemnej kultúry udržujeme spoločnými letnými eventami, kde sa stretáva celá firma. Je to tak finančne ako aj organizačne veľmi náročné, ale prináša to obrovský prínos v raste prepojení medzi jednotlivcami a lepšom poznaní sa s novými ľuďmi z rôznych oblastí.

V čase krízy sme zo dňa na deň všetci prešli na prácu z domu. Tak ako všetci ani my sme namali čas akokoľvek sa na to pripravovať, ale vedeli sme, že veľmi ani nie je na čo, lebo náš systém práce nám to jednoducho umožňuje a nič okrem stoličky, na ktorej sedím sa nezmenilo. Sme hrdí, že bez akéhokoľvek zakopnutia fungujú všetky projekty a naša infraštruktúra. Je to výsledok dlhého projektu, kedy sme začali budovať firemnú kultúru a veľmi sme si nerozumeli, ale dnes viem povedať s istotou, že je sa čo navzájom učiť a je sa z čoho inšpirovať a fungujeme oveľa lepšie ako v začiatkoch. Hľadáme navzájom porozumenie, synergiu a snažíme sa prinášať vždy niečo nové, kúsok seba preniesť do firemnej kultúry a obohatiť ju. Forma obohatenia je rôzna, máme skupiny cyklistov, hráčov online hier, labužníkov kávy a dobrého jedla, muzikantov a mnoho ďalších aktivít, ktoré nás ako firmu tvoria.

Neprejde deň, kedy by som si nepovedal, už ma nevedia v Holandsku ničím prekvapiť a večer odchádzam domov z práce s novou, pre mňa v danom momente neriešiteľnou, úlohou. Naučili sme sa nezamietať hneď víziu v zárodku, skôr sa nad tým zamyslieť a pozerať sa na to, ako to či ono realizovať.

Práca v nadnárodnom kolektíve nie je vždy jednoduchá, ale keď sú ľudia otvorení a naučia sa počúvať a pracovať s tým čo máme, zistia aké je to skvelé pracovať v kolektíve ľudí, ktorí sú zapálení pre prácu a inováciu, ktorá je hlboko vrytá v našej DNA rovnako ako prístup ku klientovi.

Peter Steiner, Managing Director